مبانی و اصول

رضا عیسی‌نیا در بخشی از کتاب چنین می‌نویسد: شهروند جمهوری اسلامی بر پایه اصول و قواعد فقهی نمی‌تواند مانند شهروند مصطلح رفتار کند؛ چون قاعده تعظیم شعائر اسلامی به شهروندان در جمهوری اسلامی اجازه نمی‌دهد همانند شهروند مصطلح آزاد باشند و در ملأ عام دست به کاری خلاف شعائر اسلامی بزنند.

رویکرد فقهی در آثار سید یزدی

بخش چهارم و پایانی

سید در رابطه با احتیاط، گاهی آن را رد می‌کند؛ یعنی در جایی که احتیاط را در محل خود نداند؛ مثلاً بر خلاف صاحب‌جواهر معتقد است ترک زینت برای زنی که شوهرش فوت کرده است، شرط صحّت عدّه او نیست/علی‌رغم آن‌که سید در برخی موارد به شدت به قول مشهور پایبند است، در عین حال نفی حرج و سختی نیز در تلاشهای فقهی او قابل مشاهده است؛ مثلاً در مسأله وقف می‌گوید: «علما در تضییق مسأله وقف زیاده‌روی کرده‌اند؛ در حالی‌که این مسأله تا این حد ضیق نیست؛ چون از اخبار دالّ بر عدم جواز بیع وقف، چیزی جز عدم جواز فروش وقف مانند دیگر املاک استفاده نمی‌شود و قدر متیقّن از اجماع فقها نیز همین مقدار است…»

به مناسبت درگذشت آیت الله عبدالعلی قرهی

آیت‌الله قرهی همواره مورد عنایت و اعتماد امام بوده است؛ اعتمادی که در این عبارات امام بازگو شده است: «من عمیقاً آقای قرهی را می‌شناسم و صد در صد مورد اطمینان هستند».

تقریرات گعده آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی

عدم جواز تقلید ابتدایی از میت که فتوای غالب فقهای معاصر بوده و مستمسک آن، سیره است، به نظر ما هیچ دلیلی ندارد/می‌شود بنا بر قاعده مقتضی و مانع گفت که مجتهد اعلم متوفی مقدم است.

به مناسبت بیست و پنجم شوال

در بیست و پنجم شوال سال ۱۳۸۲ق (دوم فروردین ۱۳۴۲ش) مدرسه فیضیه قم کانون پرورش شاگردان مکتب جعفری، مورد تهاجم عمال رژیم پهلوی قرار گرفت؛ حادثه ای که برخلاف انتظار راقمینش، نقطه عطفی شد در مسیر نهضت روحانیون ایران به رهبری امام خمینی(ره).

به مناسبت هفدهم مرداد سالگرد رحلت

ایشان همچون اغلب علمای حوزوی معتقد بودند كه رهبری سياسی و ممارست‌های روزانه در امور سياسی نياز به ابزارهای مطمئن و كارآزموده در ميدان سياست دارد و اين امر جزو چشم‌داشت‌های حوزه‌ها نبوده است.