اگرچه نقش بیبدیل شاگردان و یاران امام راحل در مبارزه با دولت پهلوی بر همگان مشخص است، اما مطالعه و آشنایی با گزارش ساواک و تحلیل آنان از فعالیتهای این شخصیتها اهمیت دیگری دارد. مدارک فوق به خوبی میتواند برای پژوهشگران تاریخ معاصر و مسائل سیاسی مورد استفاده و اتکا قرار گیرد. ادامه …
مرحوم حاج شیخ عبدالکریم میفرمود: «طلبه باید «اعمیمسلک» باشد، «لا بشرط» باشد. اگر میخواهد به شرط و أخص باشد، (مثلاً بگوید) حتماً باید نهارم چطور باشد، لباسم چطور باشد، منزلم چطور باشد و… کارش لنگ است. باید اعمی باشد. ادامه …
در اندیشه اسلامی آنگونه که فلاسفه میگویند، عقل دارای محدودیتهایی است و عقل برای شرع جا باز میکند و این جا باز کردن نیز در اندیشه ملاصدرا، فارابی، علامه طباطبایی و حضرت امام مورد بحث قرار گرفته است و معلوم شده که چگونه بین عقل و شرع ارتباط برقرار میشود. ادامه …
من در نجف، فلسفه را خوانده بودم. به هر حال هم منظومه خوانده بودم و هم اسفار. فکر میکردم وقتی به قم بیایم نیاز چندانی به حضور در جلسات درس مربوط به این رشتهها نخواهم داشت. ولی وقتی به قم آمدم دیدم نه؛ حوزه قم در این عرصه خیلی جلوتر و پیشرفتهتر از حوزه نجف است. ادامه …
آیتالله شاهرودی اگرچه آنگونه که زنجانی ادعا کرده است، به ندرت به تأیید یا طرد فعالیتهای سیاسی میپرداخت ولی روند فعالیتهای سیاسی در زمانهٔ او چه در عراق و چه در ایران به گونهای بود که سید را نیز به واکنش و اعلام موضع فرامیخواند. وی نسبت به تضییقاتی که رژیم علیه روحانیت ایجاد کرده بود حساسیت نشان میداد. ادامه …
شیخ طوسی با پاسخگویی به بسیاری از شبهاتی که در باب امام زمان وجود دارد، از اعتقاد شیعیان در مورد امام زمان دفاع کرد. پاسخهایی که شیخ برگزید، تا قرنها مورد استناد فقهای شیعه قرار گرفته است. شاید هم شبهاتی که در مورد امام زمان (عج) بیان میشود هنوز همان سؤالات سابق باشد. ادامه …
کتاب حاضر با جستوجوی معنای ذاتی مردمسالاری در متون و منابع دینی، در صدد است مطلوبیت ذاتی مردمسالاری را در اسلام توضیح دهد. به زعم نگارنده، مردمسالاری از نظر اسلام، امری ذاتاً مطلوب است و این مطلوبیت را میتوان با مراجعه به متون و منابع دینی به دست آورد. ادامه …
شیخ شهابالدین سهروردی اگرچه از اندیشههای سایر مکاتب بهره برده بود ولی دل در گرو اندیشههای اسلامی داشت. بهرهگیری از سایر اندیشهها نه مطرود اسلام است و نه مورد نقد بزرگان دین. هر کجا که کالای عظیم معرفت عرضه شود، میتوان حضور یافت و به قدر توان بهره گرفت. سهروردی نیز بدین طریقه مشی روزگار کرد؛ ادامه …
محمدباقر کمرهای در تاریخ ایران چندان شناختهشده نیست. او خود را پیرو سید جمالالدین اسدآبادی میدانست. رویکرد او به دین، یک نگاه اصلاحی بود و شاید اگر در اوج مبارزات سیاسی انقلابیون، از درِ دفاع از ایدههای حاکمیت پهلوی برنمیآمد، امروز به عنوان یکی از برجستگان روشنفکری در عرصهٔ دین، شناخته میشد. ادامه …
آیتالله سعیدی اگرچه مشی مبارزاتی داشت ولی به گفتهٔ خود، آشوبطلب و ماجراجو نبود. وی در پاسخ به ساواک گفته بود: «من شخصی هستم مستقل و از کسی تبعیت نمیکنم و تحت تأثیر هم قرار نمیگیرم. البته آدمی ماجراجو و آشوبطلب نیستم، ولی معتقدم آیتالله خمینی یک روحانی واقعی شریف، پاک و صحیح العمل و قابل احترام است. ادامه …