اگرچه در برخی موارد اختلافات عقیدتی و اندیشهای میان آیتالله خمینی و آیتالله خویی وجود داشته است، اما ایندو میکوشیدند تا این اختلاف رأی سبب سوء استفاده دیگران و شکستهشدن حرمتها نشود. ⬿
گفت و گوی منتشر نشده با آیت الله محمد مهدی آصفی:
الهام بخش بنده در تفکر سیاسی، قرآن است
حمایت از دولت عراق را تکلیف می دانم، چرا که میدانم اگر این حکومت را از دست داديم جایگزینش یک حکومت آمریکایی است، آن هم نه حکومت آمریکایی مسالمتآمیز، یک حکومت آمریکایی از نوع حکومت حزب بعث که شیعه را تار و مار میکنند. زندان میکنند، شکنجه میدهند. دیگر اثری از تشیع و از حضور تشیع به جا نمیگذارند. لذا من تکلیف خودم میدانم که از این حکومت با تمام نواقصش دفاع کنم و مردم را دعوت کنیم که پای این حکومت بایستند ⬿
نماینده رهبری در نجف اشرف، درگذشت؛
نگاهی به زندگی مرحوم آیت الله آصفی
مرحوم آصفی نزدیک به ۵۰ اثر مکتوب از خود به یادگار گذارد که این آثار در سه محور معارف عمومی، قرآن و فقه بود و برخی از آنها به زبانهای مختلف ترجمه و بارها چاپ شد. در بیشتر نوشتههای ایشان رنگ و بوی وضعیت فکری دنیای معاصر دیده میشود. ⬿
عیادتی از محقق و نویسنده حوزوی
رفیعی علامرودشتی؛ دایره المعارفی در بستر بیماری
محقق توانا استاد علی رفیعی علامرودشتی نزدیک به هفت سال است که بهخاطر عارضه سکته مغزی دوران نقاهت را سپری می کند. روز گذشته تحریریه مباحثات با هدف تقدیر از زحمات و تلاشهای این استاد ارجمند به عیادت ایشان رفت. ⬿
جایگاه ۱۵ خرداد در پیروزی انقلاب اسلامی ایران در گفتوگو با دکتر رضا عیسینیا
۱۵ خرداد؛ روز حماسه و تولد جدید اسلام
انقلاب اسلامی ایران پرتوی از عاشوراست و ثانیاً الگو و محتوای انقلاب اسلامی محتوای عاشوراست. اگر بپذیریم که هر انقلابی پسزمینه و الگویی دارد، باید بررسی کرد که الگوی انقلاب اسلامی ایران چیست و هویتش را از کجا میگیرد. خمیرمایه و بذر پربرکت قیام ۱۵ خرداد ۴۲ را باید در عصر عاشورای ۶۳ قمری جستوجو کرد. ⬿
بررسی روند تاریخی ورود آرای شرعی امام خمینی به قانون اساسی
از ولایت فقه تا ولایت فقیه
نظریه ولایت مطلقه فقیه از نظریات خاص امام محسوب میشود؛ نظریهای که اگر چه پیشتر شکل محدود آن در بین فقها به عنوان یک اصل برای عمل فقیه در محدوده فقه مورد پذیرش بود اما با این حد از اختیارات و نفوذ در حیطه عمل سابقه نداشت. البته نظرات امام را باید در سیر تاریخ تطور فقه شیعه بر پایه قدرت اجتهاد علما، مورد توجه قرار داد. ⬿
گفت و گو با آیت الله حایری شیرازی
باید استاد اخلاق درونی طلاب را فعال کرد؛ مرید و مرادبازی تعطیل کردن عقل است
استاد نباید از شاگرد سلب اختیار کند؛ شاگرد باید عقلش را فعال کند. از اینرو کسانی که بهوسیله استخاره عقل خودشان را تعطیل میکنند، بدون استخاره نمیتوانند تصمیم بگیرند؛ چون بدون استخاره قادر به تصمیمگیری نیستند. اگر تسبیح را از او بگیری، عاجز می شود و نمیتواند کاری انجام بدهد. به همین خاطر بود که امام خمینی(ره) به برخی تذکر دادند و فرمودند: مملکت را نمیتوان با با رمل و استخاره اداره کرد. ⬿
ایجاد مراکز تخصصی در حوزه علمیه از تحولات دودهه گذشته است. این مراکز علیرغم آثار و تبعات مثبت، با مشکلاتی نیز روبهرو هستند که رفع این مشکلات چندان دشوار نیست و شاید با تأمل بیشتر بتوان در رفع این نواقص حرکت کرد. چندی پیش با مسئولین چند مرکز تخصصی گفتوگوهایی داشتم که برخی از آنها منتشر شده است. نقاط مشترکی مورد توجه همه این مدیران بود که به آنها اشاره میشود. ⬿
حوالهدادن منتقدین به « تشکیل کمیتهای و رسیدن به قضاوت عادلانه » بیشتر مناسب کشمکشهای سیاسی و حزبی است؛ مانند ماجرای مبارزه با فساد اقتصادی که همیشه مورد بحث مسئولان بود و مورد انتقاد مقام معظم رهبری قرار گرفت؛ ایشان از مسئولان خواستند بهجای حرف و بیان مطالب تیترگونه و روزنامهای، در مقام عمل ادعاهای خود را ثابت کنند. ⬿
گزارش نشست علمی «جنبش انصارالله یمن، جریانهای رقیب و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران»
رویارویی استراتژیک ایران و آمریکا در یمن
هرچند مخالفان جنبش انصار الله، اتفاقات یمن را کودتا مینامند، اما واقعیت آن است که پس از استعفای منصورهادی از قدرت و خلأ ایجاد شده در یمن، جنبش انصارالله – که تا قبل از این در جبهه اپوزیسیون قرارداشت – برای جلوگیری از ناامنی و خطر القاعده دریمن، حاکمیت را با پشتوانه گسترده مردمی در اختیارگرفت و این فرایند، تبدیل به انقلاب شد. ⬿