مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

بخش دوم

اگرچه در برخی موارد اختلافات عقیدتی و اندیشه‌ای میان آیت‌الله خمینی و آیت‌الله خویی وجود داشته است، اما این‌دو می‌کوشیدند تا این اختلاف رأی سبب سوء استفاده دیگران و شکسته‌شدن حرمت‌ها نشود. ادامه 

گفت و گوی منتشر نشده با آیت الله محمد مهدی آصفی:

حمایت از دولت عراق را تکلیف می دانم، چرا که می‌دانم اگر این حکومت را از دست داديم جایگزینش یک حکومت آمریکایی است، آن هم نه حکومت آمریکایی مسالمت‌آمیز، یک حکومت آمریکایی از نوع حکومت حزب بعث که شیعه را تار و مار می‌کنند. زندان می‌کنند، شکنجه می‌دهند. دیگر اثری از تشیع و از حضور تشیع به جا نمی‌گذارند. لذا من تکلیف خودم می‌دانم که از این حکومت با تمام نواقصش دفاع کنم و مردم را دعوت کنیم که پای این حکومت بایستند ادامه 

نماینده رهبری در نجف اشرف، درگذشت؛

مرحوم آصفی نزدیک به ۵۰ اثر مکتوب از خود به یادگار گذارد که این آثار در سه محور معارف عمومی، قرآن و فقه بود و برخی از آن‌ها به زبان‌های مختلف ترجمه و بارها چاپ شد. در بیشتر نوشته‌های ایشان رنگ و بوی وضعیت فکری دنیای معاصر دیده می‌شود. ادامه 

عیادتی از محقق و نویسنده حوزوی

محقق توانا استاد علی رفیعی علامرودشتی نزدیک به هفت سال است که به‌خاطر عارضه سکته مغزی دوران نقاهت را سپری می کند. روز گذشته تحریریه مباحثات با هدف تقدیر از زحمات و تلاش‌های این استاد ارجمند به عیادت ایشان رفت. ادامه 

جایگاه ۱۵ خرداد در پیروزی انقلاب اسلامی ایران در گفت‌وگو با دکتر رضا عیسی‌نیا

انقلاب اسلامی ایران پرتوی از عاشوراست و ثانیاً الگو و محتوای انقلاب اسلامی محتوای عاشوراست. اگر بپذیریم که هر انقلابی پس‌‌زمینه و الگویی دارد، باید بررسی کرد که الگوی انقلاب اسلامی ایران چیست و هویتش را از کجا می‌گیرد. خمیرمایه و بذر پربرکت قیام ۱۵ خرداد ۴۲ را باید در عصر عاشورای ۶۳ قمری جست‌وجو کرد. ادامه 

بررسی روند تاریخی ورود آرای شرعی امام خمینی به قانون اساسی

نظریه ولایت مطلقه فقیه از نظریات خاص امام محسوب می‌شود؛ نظریه‌ای که اگر چه پیش‌تر شکل محدود آن در بین فقها به عنوان یک اصل برای عمل فقیه در محدوده فقه مورد پذیرش بود اما با این حد از اختیارات و نفوذ در حیطه عمل سابقه نداشت. البته نظرات امام را باید در سیر تاریخ تطور فقه شیعه بر پایه قدرت اجتهاد علما، مورد توجه قرار داد. ادامه 

گفت و گو با آیت الله حایری شیرازی

استاد نباید از شاگرد سلب اختیار کند؛ شاگرد باید عقلش را فعال کند. از این‌رو کسانی که به‌وسیله استخاره عقل خودشان را تعطیل می‌کنند، بدون استخاره نمی‌توانند تصمیم بگیرند؛ چون بدون استخاره قادر به تصمیم‌گیری نیستند. اگر تسبیح را از او بگیری، عاجز می شود و نمی‌تواند کاری انجام بدهد. به همین خاطر بود که امام خمینی(ره) به برخی تذکر دادند و فرمودند: مملکت را نمی‌توان با با رمل و استخاره اداره کرد. ادامه 

یادداشت وارده

ایجاد مراکز تخصصی در حوزه علمیه از تحولات دودهه گذشته است. این مراکز علی‌رغم آثار و تبعات مثبت، با مشکلاتی نیز روبه‌رو هستند که رفع این مشکلات چندان دشوار نیست و شاید با تأمل بیش‌تر بتوان در رفع این نواقص حرکت کرد. چندی پیش با مسئولین چند مرکز تخصصی گفت‌وگوهایی داشتم که برخی از آن‌ها منتشر شده است. نقاط مشترکی مورد توجه همه این مدیران بود که به آن‌ها اشاره می‌شود. ادامه 

حواله‌دادن منتقدین به « تشکیل کمیته‌ای و رسیدن به قضاوت عادلانه » بیش‌تر مناسب کشمکش‌های سیاسی و حزبی است؛ مانند ماجرای مبارزه با فساد اقتصادی که همیشه مورد بحث مسئولان بود و مورد انتقاد مقام معظم رهبری قرار گرفت؛ ایشان از مسئولان خواستند به‌جای حرف و بیان مطالب تیترگونه و روزنامه‌ای، در مقام عمل ادعاهای خود را ثابت کنند. ادامه 

گزارش نشست علمی «جنبش انصارالله یمن، جریان­های رقیب و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران»

هرچند مخالفان جنبش انصار الله، اتفاقات یمن را کودتا می‌نامند، اما واقعیت آن است که پس از استعفای منصورهادی از قدرت و خلأ ایجاد شده در یمن، جنبش انصارالله – که تا قبل از این در جبهه اپوزیسیون قرارداشت – برای جلوگیری از ناامنی و خطر القاعده دریمن، حاکمیت را با پشتوانه گسترده مردمی در اختیارگرفت و این فرایند، تبدیل به انقلاب شد. ادامه