مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

بعضی از علما با نقد حکایات و روضه‌های نامعتبر و موهن عاشورا، آنها را از مصادیق تحریفات عاشورا به شمار آورده‌اند. اما با این وجود عده‌ای نیز با تمسک به بعضی از قواعد فقهی یا بهره‌برداری از احساسات مذهبی کوشیده‌اند هرآنچه به عنوان بدعت و خرافه معرفی شده، به عنوان سنت و شعائر بشناسانند. ادامه 

هرچند مسأله‌ای به نام خشونت‌های اجتماعی و خیابانی از دیرباز مطرح بوده و سابقه‌ای چند ده ساله در مطالعات و پژوهش‌های اجتماعی و روان‌شناختی دارد، اما پدیدهٔ خشونت علیه روحانیت، از معضلات نوپدید است؛ به‌ویژه اینکه این خشونت‌ها از خشونت کلامی گذشته و به خشونت فیزیکی در حد اقدام به قتل رسیده است.

ادامه 

حوزویان و دشواری‌های اخلاقی زیستن(۲)؛ خانم دکتر معصومه ظهیری در گفت‌وگو با مباحثات:

وقتی کمیت را افزودیم رابطه بین استاد و شاگرد کمرنگ‌ شد. مرحوم آیت‌الله کوهستانی بقچه غذای خود را برمی‌داشت و شب‌ها با طلبه‌ها غذا می‌خورد.  امروز اساتید فقط اساتید کلاس‌ها هستند و مدیران فقط مدیر هستند. تخصصی‌شدن برای ما تغییرات مثبتی به همراه داشت؛ اما چیزهای زیادی را از ما گرفت.

ادامه 

سوءاستفاده‌ی بسیار ناشیانه‌ٔ آقای زیباکلام از شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی کاملاً صادقانه‌ٔ دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه نشان داد که شعار این جماعت در لزوم شفاف‌سازی بودجه‌های حوزه بهانه‌ای بیش نیست تا بتوانند با هیاهوی رسانه‌ای چهره‌ٔ روحانیت را تخریب کنند. ادامه 

نقدی بر سخنان دکتر محمد جاودان در گفت‌وگو با مباحثات

این تلقی مشهور که متافیزیک، جایی در فلسفه‌های غربی و به طور خاص فلسفه تحلیلی ندارد، ناشی از عدم آشنایی با فلسفه تحلیلی و ادوار و تطورات تاریخی آن می‌باشد. اولاً فلسفه تحلیلی قوامش به روشش است؛ یعنی یک مکتب نیست تا از حیث محتوایی سمت و سویی خاصی داشته باشد؛ ثانیاً سنت فلسفه تحلیلی، ۵ دوره مختلف را به خود دیده است: دوره اول: دوره مؤسسان (فرگه، راسل و مور) ادامه 

برشی از کتاب «زن در مقام مُبلِّغ»

زنان به سبب لطافت و رقت روحی و قلب سلیم، سلوک عرفانی سهل‌تری دارند. ضمن این که ویژگی ارتباط‌گرایی زنان و میل آنان به ارتباط با دیگران با هدف برقراری نوعی ارتباط صمیمی و عاطفی ـ و نه با هدف کسب منفعت؛ چنان که مردان غالباً در پی آن‌اند ـ لزوم سوق‌دادن مبلغان زن را به سمت رویکردهای تبلیغی پدیدارشناختی آشکارتر می‌کند. ادامه 

آیت‌الله سید منیر خباز

سؤال اصلی بحث ما این است که چگونه مبلّغ دینی می‌تواند فکری را که می‌خواهد تبلیغ کند، به عمل تبدیل کند؟ وقتی به آیه‌ تفقّه که در ابتدای بحث قرائت کردم توجه کنیم، می‌بینیم که خداوند نتیجه حرکت برای تفقّه را عمل می‌‎داند و می‌فرماید: «لعلّهم یحذرون». از همین رو است که بعضی مفسّرین بر این باورند که نام‌گذاری «فکر» به «خیر» به‌واسطه اثر عملی‌ای که دارد صورت گرفته است. ادامه 

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب مسؤول دبیرخانهٔ شورای عالی حوزه در گفت‌وگو با مباحثات:

ما تقریباً بیش از شصت مورد کارویژه‌ٔ روحانیت داریم؛ از مدیر، مربی و مشاور مدرسه گرفته تا نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و نهادهای نظامی و… ؛ این‌ها مناصبی است که مجموعاً ما در ۱۴۱۴ باید بیش از ۳۰۰ هزار طلبه برای آنها داشته باشیم. ادامه 

یادداشت وارده

مرکز مدیریت برادران از خواهران جداست؛ این دو از دفتر تبلیغات حوزه علمیه جدا هستند؛ و این سه از مرکز خدمات حوزه‌های علمیه جدا هستند؛ و این چهار نهاد از حوزه علمیه خراسان و اصفهان جدا هستند؛ یعنی هرکدام شورای سیاست‌گذاری، هیئت امنا و مدیریتی مستقل دارند؛ اما همهٔ آنها پسوند «حوزه‌های علمیه» را یدک می‌کشند! ادامه 

یادداشت وارده

مخاطب اصلی سخنان برنامه مدرسه فیضه چه کسی باید باشد؟مؤسساتی که با هدف تمدن‌سازی و پاسخ به مسائل روز بیش از دو دهه است بودجه‌های رسمی دریافت می‌کنند و صدها نفر در قالب هیأت علمی و کارمند در استخدام دارند یا طیفی که ادعایی در تمدن‌سازی ندارند و معتقدند باید با تقویت فقه و اصول، چارچوب کلی اسلام را حفظ نمود و نسبت به نظام اسلامی هم آمر به معروف و ناهی از منکر بود؟ ادامه